onsdag den 23. oktober 2013

Cambodja - 1. Stop, Siem Riep og Phnom Penh

Efter 3,5 fantastiske måneder i Singapore fløj vi tidligt lørdag morgen d. 5 oktober til Cambodja.
Her blev vi hentet i lufthavnen og kørt til det guesthouse vi skulle bo på.

Guetshouset er dansk-ejet af en rar dame som hedder Ninna. Da vi ankom blev vi indlogeret på vores værelse, hvorefter vi fik en lang snak med Ninna - med en masse gode råd. Vi tog herefter sammen med Ninna hen på en nærtliggende cafe og fik noget lækkert frokost. Vi aftalte herefter at tage ud at spise Cambodjansk mad om aftenen på en super fin restaurant som Ninna anbefalede. Idet vi kun havde fået få timers søvn var vi alle 3 meget trætte.
Vi gik derfor til guesthousets massage klinik og fik en lækker omgang massage, manicure og pedicure. Det var lige sagen og en skøn start på de 4 mdr. ferie vi har forude. Om aftenen tog vi så ud på denne meget fine Cambodjanske restaurant. Eftersom der ingen taxaer rigtig er i Cambodja foregik denne tur med såkaldt Tuk-tuk, hvilket var en helt fantastisk oplevelse.

Her fik man altså muligheden for at opleve stemningen i gaderne på en helt anden måde end hvis man havde siddet i en taxa. Dog kører de lidt vildt og meget kringlet, hvilket man også lige skal vende sig til, når man sidder i det "fri". En sådan tur på ca. 10 minutter, koster ca. 1-2 USD, hvilket svaret til 5,5-10kr., hvilket jo ikke er meget når man er 4 om at dele udgifterne og er vandt til at betale 20 kr! for bybussen i Århus ;-)
Denne restaurant var meget kendt i Cambodja idet den havde haft fint besøg af mester kokken Gordon Ramsey (Kendt kok). Det var en super hyggelig restaurant og vi fik valgt en masse forskelligt mad med hjælp fra Ninna. Det smagte super godt og vi havde en hyggelig dametur, hvor vi nød godt af alt Ninnas lokale viden om Phnom Penh byen og Cambodja i det hele taget.

Efter en lækker middag gik vi en tur langs havnen i Phnom Penh, hvor vi gik forbi et nat marked, hørte live musik og spiste en is. Her kunne man også købe delikatesser som; frøer og andet kravl - NASTY!

Søndage d. 6 startede vi dagene med et lækkert måltid morgenmad.

Vi havde bestilt et mad kursus hos en lokal kok i Phnom Penh. Hun var en super flink og imødekommende dame. Hun fortalte os om maden i Cambodja og om ingredienserne de bruger i deres madlavning. Først mødtes vi med hende tæt ved kokkeskolen, hvorefter vi tog en tuk-tuk sammen til et lokalt marked. Her  kunne vi se hvor råvarerne kan købes i Cambodja. Helt fantastisk var det og med åbne munde og polypper fulgte vi med rundt på dette MEGET lokale marked. Her lå alt kød rund på borde, hvor cambodjanerne (Khmerne) også sad oppe. Det var meget anderledes og uvirkeligt - som at komme ind i en helt anden verden. Blod fra kødet var over alt og de kastede rundt med kødet. Også kunderne rørte ved kødet inden de valgte, hvad de ville købe - som var det tøj de var ude at kigge på. Vi så her også en scooter komme kørerne med to hele (døde) grise bagpå. Kokken købte noget kyllinge hale til os (den lille hale/dut). En dame stod og grillede det og det smagte nu okay. Vi fik også en kold kaffe serveret i pose - hæhæ. Fantastisk var det og en oplevelse vi helt sikkert ikke glemmer.

Døde grise bag på scooteren

Kafff på pose

Og frø kunne der også købes .... nam nam

Efter den fantastiske tur på markedet tog vi tilbage til kokkeskolen, hvor vi sammen med to søde damer lavede det lækreste cambodjanske mad - Ananas-karry suppe og kylling-mango salat.
Begge retter smagte super godt og det var hyggeligt at lave maden selv (med deres hjælp). Da vi kom fik vi også vietnamesiske pandekager, som også smagte godt.

Efter kokke besøget tog vi en tuk-tuk ud til "The killing Fields". Her så vi hvordan Cambodja i mange år led under Pol Pot's styrer. Mange Cambodjaner blev under udryddelsen slået ihjel grundet tegn på viden og klogskab. Virkede de bare til at have lidt mellem ørerne slog Pol Pot dem ihjel, idet han ønskede hans land skulle starte fra nulpunktet. Dette led Cambodjanerne (Khmerne) under i mange år og vi kunne i the killing fields se kranierne fra mange af de lig som blev fundet efter de mange mange mord. Vi hørte historier fortalt af involverede fra den tid og vi så området, hvor det hele var sket. Barsk at se og høre, men samtidig meget spændende.

Efter dette besøg tog vi ind til S21, som er placeret mere centralt i Phnom Penh. S21 er det sted, faktisk en gammel skole, hvor Pol Pot torturerede sine ofre. Her så vi de meget små rum som var lavet til de indsatte. Han holdte dem her fanget og pinte dem indtil de tilkendegav sig for ting, som de ikke havde gjort. Her hængte han dem f.eks. i benene hvorefter han dyppede deres hoveder i kogende vand. Det var spændende men samtidig meget barsk og uhyggeligt at gå rundt et sted, hvor alt dette har foregået. Vi så også mange billeder af de mange fangere som havde været i kløerne på ham oh hans styrer.

Efter at have haft en lang dag tog vi hjem og spiste resterne fra vores Kokkeskole. Her ville vi have set filmen "The Killing fields", men vi kunne desværre ikke få den til at virke.

Mandag d. 7 startede dagen ud med at tage til diverse syerske. Mia fik her bestilt to fine kjoler og Gry en blazer. Vi syntes begge det var meget sjovt at prøve og få syet noget tøj og vi blev begge glade for resultaterne. Hefter tog Ninna med os til Russian Market. Dette er et kæmpe marked, hvor man kan få ALT, hvad man overhovedet kan tænke sig til. Vi fik alle købt en masse fine Souvenirs med Ninnas hjælp. Det var rart at have Ninna med til hjælpe os idet forhandlerne kan være hurtige og voldsomme og det kan være svært for os at vurdere om det er en rimelig pris eller ej. Vi nød her på markedet også en kold drik hos en lille "cafe" - hyggeligt var det!

Efter frokost hos en mexikansk restaurant tog Gry og Henriette videre med tuk-tuk ud på en lille sightseeing tur rundt i Phnom Pehn, de faldt her i snak med en sjov tuk-tuk chauffør og sluttede til sidst af på et andet marked, end det vi tidligere, havde været på. Her fik de igen shoppen et par souvenirs.

Tirsdag d. 8 blev vi hentet tidligt om morgenen på guesthouset. Her skulle vi på en 5-6 timers bustur længere nord på til noget der hedder Siem Riep. Turen var flot og vi fik set flere landsbyer med de lokale alt imens det også blev til en morfar eller to. Da vi ankom til Siem Riep tog vi et hurtigt check-in på vores Hostel idet vores tuk-tuk chauffør foreslog vi med det samme kom afsted og så den flydende landsby. Vi var alle 3 klar på det og vi kørte derefter ca. en halv time ud af byen med tuk-tuk'en. Vejret var skønt og vi sejlede her med en lokal ud i en båd til landsbyen. Vejret var flot og vi nød alle turen. Dette var en meget spændende og anderledes by. Som det fremgår af billederne er det en helt anden måde at leve på end vi er vant til og vi nød bare at observere, hvordan de begik sig ude i landsbyen. Vi sluttede herefter af oppe på noget træ-halløj, hvor vi kunne stå at se solnedgangen - så smukt!
På vejen tilbage blev det hurtigt mørkt og man kunne se alle træ-hytterne blev helt mørke og kun glimt fra stearin lys kunne ses. Vi tog herefter tilbage til hostellet, hvor aftensmaden blev nydt på tag-terrassen med god musik.

Onsdag d. 9 stod vi op kl. 5!, da vi skulle ud at se solopgangen ved Angkor wat. Angkor templerne var tæt på at blive nomineret til et af verdens syv vidundere og var meget spændende at se. Det var dog MEGET tidligt på dagen og eftersom der var skyer og den solopgang vi var kommet for ikke ligefrem var til at klappe i hænderne over - skulle vi lige trække os selv op til at se; sten jo faktisk kan være meget spændende at se på. ;-) Vi blev her kørt rundt af vores tuk-tuk chauffør til 4 af templerne. De var alle flotte og specielle på hver deres måde.

Efter turen til Angkor Wat tog vi tilbage til et marked tæt på hvor vi boede. Her hyggede vi ellers bare og gik en lille tur rundt i Siem Riep inden vi tog tilbage til hostellet for at få en morfar, hvilket var tiltrængt!

Aftenen stod på fis og ballade på hostellet idet ejeren havde fødselsdag. Vi faldt her i snak med flere backpacker og det var sjovt også at få udvekslet erfaringer omkring det at rejse rundt i sydøstasien - hvad skal bare ses og hvad var måske ikke som forventet. Ellers gik aftenen bare derudaf især for Gry og Henriette som begge fik drukket en drinks eller flere til de ekstra ben de ikke har! hæhæ.. :D Men sjovt var det og alle var i godt humør og nød bare at have fri og møde de andre rejsende. Også en lille update omkring Danmarks shots-plads på hostellet som gik fra at være ikke-eksisterende til at overhale flere med de 6 lækre shots Gry og Henriette fik kørt ned - og ja, det endte så med en Henriette i sengen og en Gry uden mobil, men man må sige de ofrede sig for holdet, så ingen piveri herfra! ;-)

Torsdag d. 10 stod på REN-afslapning, som i; vi vågnede først over middag, gik ikke fra sengen og sov middagslur. Vi nød det fuldt ud og eftersom vi havde haft flere uger med run på, var det tiltrængt for os alle 3.

Fredag  d. 10 tog vi bussen tilbage til Phnom penh, hvor vi igen checkede ind på Ninnas guesthouse. Vi tog her videre til kongens palads, hvilket var super fint. De havde dog lukket flere dele af området af, hvorfor der ikke var så meget at se igen. Efter en hyggelig tur tog vi tilbage til guesthouset og fik genopfrisket vores pedicure og manicure - som kun kostede 25 kr., hvilket jo er ingenting i forhold til DK. Aftenen brugte vi på en lokal restaurant, hvor vi fik noget lækkert cambodjansk mad.

Lørdag d.11 tog vi bussen til Ho Chi Minh, Vietnam.
Alt i alt fik vi alle et skønt indtryk af landet og dets mange finurligheder. Ikke mindst var det spændende at få fortalt deres historie om styret under Pol Pot, hvilket jo også ligger til grund for den fattigdom der er i landet i dag - Skønt sted at være og kan klart anbefales :-)