søndag den 27. oktober 2013

Grys 10 dage på Borneo

Da jeg (Gry) nemt og smertefrit ankom til Kuala Lumpur lufthavn kl. 22 d. 16 oktober kunne jeg ikke se de to piger Karen og Mai-Britt som jeg skulle rejse med fra nu. Efter lidt søgen fandt jeg ud af at vi var havnet i hver vores lufthavn i KL, så mig på bussen mod deres lufthavn og endelig var vi genforenet.

Genforening i KL lufthavn

Nat i KL lufthavn

Efter en hård nat i KL lufthavn og en kort flyvetur var vi hurtigt på båden mod Mabul ø’en. Det vidste sig at være et smukt paradis vi sent vil glemme.

Vi blev hurtigt vist til vores værelse, og Karens dykkerlektion startede med det samme, da hun skulle tage open water certifikat.
En af aftenerne på øen mellem vores dyk var der muslimsk øbryllup. Vi kom med til globryllup og det var noget af en udstilling af dansende ”jomfruer” stor strutskørt og malaysisk ”skønsang”. Stor oplevelse man normalt ikke oplever, de lokale havde virkelig gjort meget ud af det!
Det blev nogle helt geniale dage, men 9 smukke dyk især de 3 på Sipadan hvor vi så ca. 14 hajer, kæmpe skildpadder på over 1 meter og stimer af jackfish, piratfish og kæmpe store farvestrålende koraler. Det var noget af det smukkeste vi længe havde set.

Efter en lang dag på Sipadan med 3 smukke dyk tog vi en morfar i solen med fødderne i vandet, inden vi fejrede om aftenen med vores nye dykkerinstruktør venner og de lokale. Det blev en meget vild aften hvor flere røg i vandet pga. den ulovligt importeret Rom på øen J
Vi skulle rigtig hjem d. 21/10 efter 4 dage, men valgte at forlænge opholdet med et par dage ekstra, så det blev også til at natdyk og lidt mere importeret Rom.
Vi (Karen, Mai-Britt og Gry) tjekkede ud fra Mabul i går d. 23/10 efter 6 fantastiske dage på øen, med mange nye bekendtskaber, og gode dykkerkontakter. Vi ser tilbage på nogle smukke og sjove dykkerdage.
I går aftes d. 23/10 ankom vi til Sepilok tæt på Sandakan ved Sabah. Her har vi bestilt 3 dages jungle tur hvor vi har 2 overnatninger i junglen. Det bliver til 4 riversafari, 2 natsafari og noget trekking. Det glæder vi os meget til. Vi har allerede set de 2 første orangutanger her på Bornio i morges på orangutang rebilitetscenteret lige rundt om hjørnet.
Håber i alle har det godt. Vores største problemer pt er det mange myg og den bagende hede i 40 graders varme.