mandag den 18. november 2013

3. stop - Borneo (Mia og Henriette)

Hej alle der hjemme

Så blev det lørdag den 26. oktober og Mia og Henriette skulle mødes som aftalt i Kota Kinabalu (KK) lufthavn efter at have været i hvert sit land i 10 dage.
Der sket bare det at Mia ser forkert på klokken, idet hun fra Vietnam var en time bagud. Hun misser derfor sit fly. Hun høre ikke at hun bliver kaldt over højtaleren i lufthavnen fordi hun skyper med en af hendes veninder hjemmefra. Mia griner bare lidt at hele situationen og får efter lidt besvær ændret sin billet mod et mindre gebyr. Det Mia var mest nervøs over var at vi havde aftalt at mødes i Kota Kinabalu lufthavnen, fordi der kun var 50 min forskel på vores fly så ville det passe at Henriette ventede på hende. Idet vores Singaporeanske SIM kort ikke virker mere og Henriette sad i flyet på vej og derfor ingen net havde var det nærmest umuligt at komme i kontakt med hinanden. Det lykkes dog en af Mias veninder at sende en SMS til Henriette, som hun så, da hun ankom til KK.
Henriette tog derfor bare ud på hotellet hvor Mia ankom omkring kl. 23.00 om aftenen.

Tidligt næste morgen fløj vi til Sandakan på Borneo, hvor det var mening at vi skulle mødes med Gry og hendes veninder, men da de havde nået at se hvad der skulle ses i det område, var de taget videre til KK.
Vi havde ikke planlagt noget inden vi tog til Sandakan, så da vi kom ud af lufthavnen bad vi bare taxi chaufføren om at køre os ind til byen, og her fandt vi et rigtig lækkert backpacker hostel. Vi brugte søndagen på at finde ud af hvad vi skulle de kommende dage og snakke med en guide som fortalte os hvad var godt og mindre godt. Vi fik bl.a. booked en tur til river Kinabatangan.
Ellers så vi bare byen og slappede af efter at have været meget tidligt oppe.

Mandag d. 28 oktober ville vi ud og se oran gutanger og tog derfor den lokale bus ud til et rehabilitetscenter for oran gutanger. De er SÅ søde!! Der var fodring kl. 11 og kl. 15. Vi blev og så dem begge.

I mellem de to fodringer prøvede vi at bevæge og ud på en mindre trekking tur i junglen – men inden vi bevægede os der ind skulle vi skrives under på nogle betingelser og manden der stod ved porten, spurgte os om vi ikke havde andre sko med end sandaler – og nej det havde vi ikke. Han troede derfor ikke at vi kunne gå derind, men pjat med ham.
Der gik nok ikke mere en 10 min., før Henriette fik en igle på sig, og ville ud fra regnskoven. På vej tilbage falder Mia og får også en igle på sig. Vi fik dem dog begge af, fordi vi opdagede dem så hurtigt.
Da vi kom tilbage til manden, grinte han og sagde ”det var en hurtig tur”. Vi skulle ikke nyde mere af den tur og de igler.
Til anden fodring møder vi Marc (som vi har boet sammen med i Singapore) og hans kæreste Tinna. Det var rigtig hyggeligt at se hinanden igen, og tilfældigt at vi var det samme sted på samme tidspunkt.
Vi besluttede os for at tage ud og spise senere på aftenen på en lokal restaurant hvor hele menu kortet stod på malaysisk – spændende oplevelse J

Tirsdag d. 29 oktober var Mia og Henriette på en af de bedste tur de havde være på, på hele rejsen. På denne tur var Marc og Tinna også med vi kørte i en minivan sammen med en australier også, det var en tur på ca. 2,5 timer med et pit-stop ved den lokal mekaniker da de enehjul sagde – STOP! Men fint for os, så kunne vi komme ud og få et par is J - mums

Det var river safari med vilde dyr og det var derfor ikke sikkert at vi ville se noget. Der er 100% chance for næse-aber og nogle andre aber som vi havde set mange gange før. Men derudover kunne vi også være heldig at se elefanter, oran gutanger, krokodiller mv. Vi havde heldet med os. Vores guide var jublende glad fordi vi så: en elefant to gang – den ene af gangende krydsede den floden og det var kun 3 gang, guiden havde set det i år. Vi så derudover også en oran gutang med sin unge, en stor flok næste-aber, en pyton slange, andre abekatter, to ørne og andre specielle fugle. Vi så desværre ingen krokodille, men vi se en afmærkning fra den på bredden.
Første elefant vi var heldige at se

En ørn

En oran gutang med hendes unge

Turisterne og selv guiderne var oppe og køre over det vi så

nr. 2 elefant

nr 2 elefant og Mia
På sejlturen hjemad, begyndte sole af gå ned, og vi så den flotteste himmel. Aftensmaden var inkl. I turen og efter den var indtaget to vi minivanen hjem igen sammen med australieren, mens Marc og Tinna blev til et aften tur og morgen tur.
Sejlturen hjem

Onsdag d. 30 oktober stod vi tidligt op og to en taxi hen til lang-distance busterminalen hvor vi tog bussen til Hot Spring, som er varmekilder fra bjerget man kan bade i. Her trackede vi også Borneos jungle. Vi så et vandfald og prøve kræfter med hængebroer – og der var MEGET langt ned!
Vi havde egentlig besluttede os for at tage en overnatning her, men idet der igen WIFI findes i dette område, var det ikke en mulighed, da Henriettes skulle være på skype for at se hendes søster afslutte hendes kandidat – Hvilket hun gjorde til UG!!! :D Derfor besluttede vi os for at tage en taxi helt til KK. Det var en dyr løsning men nemt for os, da det med at tage bussen lød meget besværligt på dem som arbejde ved Hot Spring. Heldigvis kom der to australier og spurgte om vi tilfældigvis skulle til KK, så de hoppede med i bilen og det blev derfor i sidste ende billigere for os end at tage bussen J Win-win
Hot Spring

Den MEGET høje hængebro

Vi klarede det!

Vandfald inde i junglen

Torsdag d. 31 var vores første dag i Kota Kinabalu og det blev brugt på at gå rund i byen og finde ud af hvad vi skulle de kommende dage. Vi var på et par forskellige markeder og hyggede os ellers bare.
Endnu et marked

En af fiske kutterne er på vej hjem med frisk fisk.
KK er kendt for deres fiske restauranter

Fredag d. 1 november to vi til Manukan som er en ø udenfor KK. Det var en lille sejltur i speedbåd. Her nød vi det gode vejr og lækre strand. Om aftenen spiste vi på en stor fiske restaurant /food court. Her svømmede diverse fiskene og skalddyr rundt i bassins. Det smagte super godt.

Dagens aftensmad

Marked med diverse frugt, grønt og mad

Lørdag d. 2 tog vi på ø-hop mellem Sapi og Mamutik. Da det nu var weekend var der langt flere lokale folk på øerne og solen var ikke ligeså meget fremme som dagen før. Men vi slappede af og svømmede nogle tur mellem de mange fisk J
Om aftenen to vi på et marked og spiste nudler med oksekød og kylling til ingen penge. Det koste ca. 7 kr. pr mand. Herefter gik vi ud til promenaden og drak en drink.

Søndag d. 3 tog vi sunday-marked hvor vi fik købt lidt. Det var så varmt den dag at vi prøve at gå så meget i skyggen som muligt og drikke rigeligt med vand. Vi spiste frokost på en italiensk restaurant og lejede herefter en taxi til at køre os rund og se nogle af de særværdigheder som man ’skal’ se i de byer man kommer til. Her så vi den højeste bygning i KK, den ’flydende’ moske, et tempel og udkigspunkt over KK. Om aftenen spiste vi igen på et af markederne, hvor vi fik grille fisk med ris til. Vi købte en masse frisk frugt med hjem.
Der kunne købes mange forskellige ting på markedet - her fisk

Kæledyr

Dagens frokost + en pizza ;)

KK højeste bygning

Den flydende moske

Et temple

Udsigten ud over KK

Aftensmaden blev spist på aften-markedet

Grillet fisk med ris

Mandag d. 4 skulle vi ud og river rafte. Det var en tur vi havde bestilt et par dage inden. Det var rigtig sjovt men ikke så vildt som vi havde håbet – desværre. Det ender med at vi kommer 1,5 timer senere hjem end vi havde fået at vide, fordi vi delte minivan med 5 Indere som ville forbi det omvendte hus og ud og drikke/spise kokosnød. Det var ikke noget der var med i turen og derfor havde Mia og Henriette ikke taget kontanter med til dette. Derfor blev vi i minivanen mens de andre var ude og ’hygge’ sig. Vi blev mere og mere utålmodige og sure over at vi skulle vente på Inderne når det ikke var en del af ture og vores eftermiddagsplaner røg i vasken. Vi bad derfor om at få penge tilbage – men da vores cheffør ikke kunne taler særlig godt engelsk og en person som vi snakkede med over telefonen heller ikke var god til det, måtte vi droppe det da de ikke forstod hvad vi sagde.

Det omvendte hus

Da vi kom hjem tog vi os en powernap og mødtes om aftenen med Gry og hendes to veninder hun har rejst rundt med den sidste tid, til aftensmand og en kop kaffe. Vi spiste nudler på markedet som vi tidligere havde gjort og lige da vi skulle til at gå, begynder det at stå ned stænger.

Grys veninder hjemmefra - Karen og Mai-Britt

Tirsdag d. 5 tog vi videre til Bali og Gili, hvor vi også allerede havde planlagt det mest, da vi kun havde 10 dag til de to steder. Vi glædede os rigtig meget til at komme videre og opleve noget nyt. Vi mødes med Gry og hendes veninder i lufthavnen for sammen at flyve til Bali senere på eftermiddagen.